.

پایگاه اطلاع رسانی تیل

.

پایگاه اطلاع رسانی تیل

آخرین نظرات
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دهستان تیل:  دومین سال برگزاری مراسم شبیه خوانی _ وعزاداری _ دهستان تیل ، روز شنبه دوم آبان ماه 94 (مصادف با عصر عاشورا)، ساعت 15 عصر  در محل امامزاده سیدحسین کوه کمری برگزار خواهد شد.

 

از تمامی علاقه مندان به شبیه خوانی دعوت بعمل می آید در تاریخ مذکور و طبق بنر اطلاعیه ذیل در محل ذکر شده حضور به هم رسانند.


نظرات  (۲)

باسلام وخسته نباشید خدمت شما 
اولا این  دوست عزیزمان که نوشته اند مراسم شبیه خوانی دارای اشکال است و روحانیون قدیمی آن را اجرا نکرده اند ،اینقدر که به این موضوع اهمیت میدهند چرا با نام دوست نظر گذاشته اید خودتان را معرفی کنید تا از محضرتان استفاده کنیم، در ثانی اگر شما بزرگواران هر کدام جهت بهتر شدن برنامه عزاداری سرور و سالار شهیدان در تیل انتقاد و پیشنهادی دارید مستقیما با حاج آقا خاکی یا سایر عوامل برنامه در میان بگذارید .با تشکر
اولا نفس شبیه خوانی  خودش دارای اشکالاتی می باشد که  حتما روحانیون بزرگوار در جریان این امرهستند که اگر غیرازاین بود روحانیان سرشناس این دهستان سالها قبل ان را اجرا می کردند روحانیان بزرگواری چون  شادروانان حاج میرجلیل حسینی عربی ،حاج اقا صحیفه ،حاج اقا فرقانی حاج سیدحسن عربی ،حاج میرصمدو  سیدرضا عربی  ،سجادی ها و...وان هم درزمانی که اعتقادات درحدبسیار عالی بود .آیا این کار صرفا برای جمع کردن پول انجام می گیرد؟؟؟؟؟درثانی فکرنمی کنید شبیه خوانی بعدازظهر عاشورا کار بی معنی باشد چون همه برنامه هاظهر عاشورا تمام شده مراسم شام غریبان برگزار می گردد.در اطراف ودور وبرتان تمام این برنامه در ظهر عاشورا تمام می شوندحداقل این کار صبح باشدبهترنیست؟مثل سایر جاهای دیگر
پاسخ:
باسلام واحترام
درپاسخ به شما:
1) در دین اسلام عزاداری و سوگواری اهل‎بیت (ع) به شیوه‎های گوناگون تجلی می یابد. البته این تا زمانی است که قالب‎ها به شکل‎ها و شیوه‎ها، به اصل پیام و محتوا لطمه وارد نسازد، بلکه به بهترین نحو پیام را در ذهن و جان مخاطب جای دهد.پس استفاده از شیوه‎های عزاداری مانند تعزیه و شبیه خوانی که در زمان صدر اسلام رایج نبوده نه تنها از نظر شرعی اشکال ندارد، بلکه می‎تواند در حد خود، شعارهای عاشورا و اهل‎بیت (ع) را به گوش انسان برساند.

البته باید توجه داشت که عزاداری مشروع و مجاز دارای حدود خاصی است که به وسیله شرع تعیین می‎گردد. و عدم اجرای شبیه خوانی وتعزیه در زمان های قبل در تیل ، دلیل بر اشکال داشتن این نوع سوگواری نیست.

اگر جنابعالی اشکالی می بینید مطرح فرماِئید..


2) خیر به هیچ وجه شبیه خوانی در تیل برای جمع آوری پول انجام نمیگرد واین دومین سال برگزاری تعزیه در تیل است که با همت جوانان عاشورایی این دهستان برگزار می شود  و صرفا جهت آشنا ساختن  مردم وبخصوص جوانان با وقایع کربلا وعاشوراست.

3) اگر به این مراسم در دیگر شهرها دقت کنید ،بعضاً خواهید دید ،تعزیه هریک از شخصیت های صحنه کربلا  از اول ماه محرم تا روز عاشورا به صورت جداگانه به اجرا در می آید. در تیل به دلیل محدوده کوچک تر ،وقت ناکافی برای تمرین،امکانات محدود و برخی عوامل دیگر ، این مراسم به صورت کلی و یکجا در یک روز که عموما روز عاشوراست برگزار می شود و تمام شدن مراسم عاشورا تا ظهر آن  روز دلیل بر بی معنی بودن آن نیست.

4) به این علت که هیئت ها ودسته جات حسینی دهستان تیل طبق سنت دیرینه خود، هرساله از صبح تاسوعا و عاشورا در معابر ،خیابان ها ومساجد به عزاداری مشغولند امکان برگزاری آن،در صبح عاشورا امکان پذیر نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی